"Když to není rozbité, nespravuj to."

Září 2007

In A Little While

1. září 2007 v 14:20 All That You Can't Leave Behind

In a little while
Surely you'll be mine
In a little while... I'll be there
In a little while
This hurt will hurt no more
I'll be home, love

When the night takes a deep breath
And the daylight has no air
If I crawl, if I come crawling home
Will you be there?

In a little while
I won't be blown by every breeze
Friday night running to Sunday on my knees
That girl, that girl she's mine
Well I've known her since,
Since she was

A little girl with Spanish eyes
When I saw her first in a pram they pushed her by
Oh my, my how you've grown
Well it's been, it's been... a little while

ooh ooh ooh ooh ooh ooh

Slow down my beating heart
A man dreams one day to fly
A man takes a rocket ship into the skies
He lives on a star that's dying in the night
And follows in the trail, the scatter of light
Turn it on, turn it on, you turn me on

Slow down my beating heart
Slowly, slowly love
Slow down my beating heart
Slowly, slowly love
Slow down my beating heart
Slowly, slowly love

Kite

1. září 2007 v 14:19 All That You Can't Leave Behind
Tohle je jedna z mých nejoblíbenějších písniček z All that you can' leave behind. Když jsem ji slyšela poprvé, tak se mi vůbec nelíbila, ale dalším a dalším posloucháním jsem si k ní vybudovala určitý vztah.
Adresáty této písně se staly Bonovy dcery a později i Bonův otec Bob. Lze v ní najít spoustu významů, ale nejspíš je hlavně o tom, jak Bono promeškal část dětství svých dětí, jak už je jen málokdy zahlédne pouštět draka, a jak se jednou postaví na vlastní nohy.
Odkaz na absurditu rodičovství. Někoho vychováváte, přesto ho musíte v určité chvíli nechat dělat si věci po svém, nechat ho jít. "Je to o momentu, kdy jsem s dcerami stál na kopci a pouštěl draka. Chtěl jsem dělat ty 'taťkovské' věci. Ten drak šel téměř okamžitě k zemi a Eve (mladší dcera) se mě zeptala, jestli bychom nemohli jít raději domů a hrát počítačové hry. Je zvláštní, jak píšete o jedné věci, která se úplně otočí v jinou. Vzpomněl jsem si na sebe. Táta se pokoušel o úplně stejnou věc s tím drakem, a nedopadlo to o moc lépe."



Bono o nahrávkách

1. září 2007 v 14:19 U2
Zkrácené hodnocení alb U2, které Bono poskytl časopisu Rolling Stones.
Boy 1980
Jeden z deseti nejlepších debutových albumů všech dob. Bez jakýchkoliv pochybnosti. Zkažený nebo řekněme špinavý kvůli nedokončeným textům a irským zpěvákem s anglickým přízvukem. Ale mělo neobyčejná témata a ty samá témata jako naše současné album, nevinnost vs. zkušenost. Je to velmi neobvyklý předmět pro debutové rock'n'rollové album, protože to není o ztrátě vašeho panictví, je to o panictví. Jednoho dne bych chtěl tyhle texty dokončit.
October 1981
Byzantský pokus vyzpívat si svou cestu do Království nebeského. Texty - nejsou špatné. Hudba - kupodivu znepokojivá. Vlivy - hlavně Joy Division, Invisible Girls. Skvělý příklad toho, jak můžete napsat píseň, i když nevíte o čem píšete. Píseň nazvaná "Tomorrow" je detailně nasměrovaná na pohřeb mé matky. Ale nenapadalo mě to, když sem to psal. Šest z deseti
War 1983
Skvělá sada písní. Silné v souvislostech a myšlenkách ale slabé v textovém provedení. Pokoušeli jsme se být The Who, kteří se promíchávají s The Clash. Spíš než hodiny jsem nad těmi věcmi trávil minuty. Takže "Sunday Bloody Sunday", které mělo být kontrastem k Velikonoční neděli, kdy zemřelo třináct protestujících v Derry na Krvavou neděli, tak úplně nevyznělo. Ale ať už melodicky, nebo významem textu, přetrvalo čas. Když to teď zpívám, tak měním text, abych to pro sebe udělal víc realističtější. Nemyslím, že to někdo jiný zaznamenal. Ale je to skvělý song - hlavně Edgeův song.
The Unforgettable Fire 1984
Tak, dál to máme pár skvělých věcí. Nejoblíbenější album U2 Milese Davise a jedno z jeho deseti nejoblíbenějších alb. Věděli jsme, že tam bylo více experimentů, než bylo důležité. Přijmutím Briana Ena a Dannyho Lanoise mezi nás. Dokonce ani když ty texty nebyly tak silné, hlavní podstata byla. Takže teď se hudba blíží hlavní podstatě a krásným zvukovým krajinám a stává se nadpozemskou.
"Pride" vznikla z velkých emocí. Chtěli jsme velkou věc, aby šla v souladu s pocity, které vycházely z melodie. Došli jsme k odmítnutí násilí a Martinu Lutherovi Kingovi, nejen ve vztahu k jeho Skriptům a jeho duchovnímu pozadí, ale také jako řešení problémů Irů.
Je v tom hodně pocitů, ale abych k vám byl upřímný, jako text je to blbost. Prošvihli jsme příležtitost. Dokonce jsem špatně napsal i dobu atentátu na Dr. Kinga. Napsal jsem "časně z rána - čtvrtého dubna". Ale bylo to brzo na večer.
The Joshua Tree 1987
Texty se začínají zlepšovat; teď děláme hudbu, myšlenky, obsah a texty které jdou ruku v ruce. Trávíme víc než jen hodinu nad texty. I když v případě "Where The Streets Have No Name" ne více než hodinu. A lituju toho. Nicméně "I Still Haven't Found What I'm Looking For" je skvělá píseň, skvělý text. Je to velmi celistvé album a už i druhá půlka toho válí v několika případech. Špatně jsme namixovali "Red Hill Mining Town" a pokud to někoho zajímá, tak ať si představí Joe Cockera, jak to zpívá. Vždycky jsem si představoval, že zpívá tuhle píseň. Měla v tom být pasáž žesťových nástrojů, ale není tam.
Rattle and Hum 1988
Byla to skvělá zábava. Bydlet v Los Angeles, kde měl Edge dům. Jeho manželství se začlo rozpadat, což znamená, že pro něj to nebyla dobrá doba. Ale my tři jsme bydleli v Hollywood Hills a parkovali svoje motorky v ložnicích. Byl to dům určený k zboření, takže jsme si mohli dělat, co jsme chtěli. Byli jsme jak parta teenagerů, sprejovali jsme nápisy na zeď. Pil jsem hodně whiskey. Pil jsem hodně tequily a měl jsem se prostě skvěle. Na začátku jsme se tam přijeli ze zimy.
Kdokoliv jiný by vydal živé dvojalbum. Napsali jsme pět nových písní a zkoušeli jsme zapsat naší cestu po státech do deníku o našem prozkoumávání americké hudby. Bylo "Jémináčku, teď si myslí, že můžou hrát blues." "When Love Comes To Town" je docela dobrá píseň, ačkoli to nezpívám moc dobře - ale co už.
Hráli jsme si na větší skupinu, než jsme ve skutečnosti byli, a nebylo to bráno jako deník fanouška.
Achtung Baby 1991
Je to skvělé album. Jako všechna skvělá alba je skoro nemožné zjistit, jak jsme to dokázali. Nedá se to popsat pouze vyjmenováním všech částí. Tvoji nepřátelé tě poznají, tak je udělej zajímavějšími. V tomhle případě to začína být přetvářka v tvé vlastní duši - zjistíš, že je to mnohem zajímavější nepřítel.
Před tím to bylo ohrazení se proti světu a špatnostem v práci, nedostatkům ve spravedlnosti, těmi špatnými věcmi co se můžou stát dobrým lidem. Teď je to pohroma, na kterou si můžeš vylít zlost po svém, když se necháš unést touhami svého srdce.

V domě, kde jsme to točili, byla suchá plíseň. A to byl symbol toho, co se dělo - nejen v Edgeově životě s jeho rozvodem, ale v životech nás všech. Zvykli jsme si příliš na úspěch, nedávali jsme pozor na jeho stinnou stránku. Byl to verš Jenny Holzerové "Chraň mě před tím, co chci".

Na Rattle And Hum jsme zpívali o touze. Na Achtung Baby jsme touha. Nechali jsme jí, aby se stala námi. Mysleli jsme si, že vymítáme zlé duchy. Možná, že jsme je doopravdy vymítali.

Mysleli jste, že to byl taky čas na prozkoumání sexuality ?
Sex je mocný předmět. Jak je to, co jsme propustili do obsahu pornografie a nechali tím otupovat mysli ? Takže naše práce začala být tenkrát víc erotizující. Bylo to téma. Nešli jsme po albu, jako většina rockových skupin. Šli jsme po albu, jako filmoví režiséři: Tohle je téma, dostaňme se do něj. Improvizovali jsme hudebně, ne tématicky.

Lidé tě vždy tlačí, aby jsi udělal rozhodnutí mezi tělem a duší.
Vzhledem k tomu, že jsem chtěl tančit sám ve směru k Bohu. Nejsem člověk, který přestane myslet na Boha, když odejde pryč. Je to důležitý bod. Rozdělili duši Marvina Gaye, Elvise - tyhle konflikty je rozdělily. A nerozebrali mě. Domnívám se, že mě má Bůh rád.

Tohle je hlavní význam "One". Nenávidím - prostě, víte - koncept jedniček. Je to tak .... Jsem zmožený tím, jak zkouším zastavit název kampaně "The One Campaign". Důvod proč se to líbilo tolika náboženským skupinám je, protože je to tak .... Ale já jsem napsal protikladnou píseň - napsal jsem "Jsme jeden, ale nejsme to samé". Tahle písnička je jako hořká pilulka

Bylo "One" o vztahu s vaší ženou nebo se skupinou ?

Je to příběh Otce-a-Syna. Zkoušel jsem psát o někom, o kom sem věděl, že chtěl jít ven, ale bál se to říct otci. Je to věřící otec a syn. "Říkáš, že láska je řád/ Láska je víc než právo/ Chtěl si abych vstoupil / Ale pak si mě pokořil."

Měl jsem spoustu přátel mezi gayi, kteří byli zničeni svými nemilujícími rodinami, což bylo naprosto nekřesťanské. Jestli něco o Bohu víme, pak je to to, že je laskavý. To je část té písně. A pak je to také o lidech, kteří bojují za to, aby mohli být spolu a jak je složité být spolu v tomto světě, ať už ve vztahu nebo v kapele.

Takže říkate že je to píseň zloby?

Je to skoro rozhořčená píseň. Nemohu pochopit, proč si ji lidé nechají hrát na svatbách. Je to píseň o rozdělení se.

Hráli jste ji na podporu obětí hurikánu Katrina. Proč jste vybrali zrovna tuhle ?

"Musíme si pomáhat navzájem / Zklamal jsem tě ?" Je tam hodně zloby a vzteku a ti lidé se tak cítili; to je důvod proč jsme ji chtěli hrát s Mary G. Blige. Přenesla to do kostela.
Zooropa 1993
Úžasný, divoký druh alba. Veliká šílenost. Je to doopravdy celistvé album. Hodně experimentální kus. "Stay" je snad nejlepší píseň U2. Nikdy jsme z ní neudělali singl, jaký si zasloužila. Je docela kultivovaná. Je v tom cíl i pochopení. I texty na tomhle albu jsou silné. Konečně jsme se pustili do neprobádaných končin - s tour i se skupinou. Nikde nebyl návod, jak by jsme to mohli vrátit. Skoro jsme s tím neuspěli, komerčně.

"The Wanderer" má původ ve starých židovských knihách moudrosti. Existuje jedna, co se jmenuje Ecclesiates neboli "Modlící se". Napsali jsme to pro Johnyho Cashe, je to kompletně elektronické. Dá se to předělat, abyste jeho hlas slyšeli v rovině Bill Gibsona.
Pop 1997
Nejdychtivější skupina s politickými podtexty vyměnila staré boty za taneční. Měl to být návrat k popu z experimentálního období, které zahrnuje Passengers a Zooropu. "Discotheque" měla být to samé, co byla "Sledgehammer" pro Petera Gabriela. Skvělý nápad na album. Jen jsme to neodhadli, protože jsme si domluvili termíny na tour než jsme dokončili album a umořili každého, kdo se na tom albu podílel.

"MoFo" ?

Skvělé. Dvacáté páté století Led Zeppelin, industriální palba a tohle undustriální blues - "Hledám místa, kde nerostou květiny / Chtěl bych naplnit díru ve tvaru Boha / Matko - rock'n'roll je o ničem".

Přesně v prostředku toho mluvím ke své matce. A vracím se přesně zpět, k poslechu Johna Lennona, když odešla. Právě si to uvědomuju. Je mi čtrnáct a moje matka už tu není, abych si s ní mohl promluvit. A ovšem, poslouchám Plastic Ono Band - poslouchám tu píseň "Matko, jsem pořád tvůj syn ? Čekal jsem dost dlouho, abych tě slyšel, jak to říkáš". Je to divoké, říkat to 80 000 tvých nejbližších přátel.
All That You Can't Leave Behind 2000
Skvělé album. Ucelený chod myšlenek. Je to album o jádru věci, o odhození všech těch nepodstatných věcí a uvědomění si, že ty podstatné věci jsou rodina a přátelství. Všechno to do sebe zapadá, i když sled je trochu divný.

Myšlenka byla: co je hlavní podstatou naší skupiny ? Když to zdestilujete, čím příspíváme? Deset let jsme dělali přesně opak. Přemýšleli jsme, "Co to je, co nemáme ?" a šli jsme za tím. Teď, aby jsme to zachovali čerstvé, říkáme "Co je to, co máme ?" a pojďme to najít. A udělali jsme to na dvou albech.

Chtěl jsem udělat opravdu syrovou nahrávku o věcech, bez kterých nemůžete žít. A album, který není doopravdy bezvadný. Chtěl jsem napsat píseň "I Love You". Nikdy jsem jí nenapsal. Kdo by psal píseň nazvanou "Beautiful Day" ? Nechtěl bys být trapný. Myslím si, že U2 jsou často nejlepší, když jsou nekonformní.
How To Dismantle An Atomic Bomb 2004
Chtěli jsme jít s rockovým albem dál. Sci-fi punkrock bylo to, co jsme původně chtěli dělat. Takže jsme přímo z tour na to skočili - vyhořelé základy v Monte Carlu, starý night club a začali jsme pracovat na "Vertigo" a "All Because Of You". Ale jako obvykle, punkrocková idea nám nevydržela. Hledali jsme další rozměry a pocity.

Mohli jsme udělat dramatickou, kytarovou nahrávku. Ale nedostali jsme se k těm kouzlům. Museli jsme znovu začít experimentovat. Z toho vzešla "Miracle Drug". Vrátili jsme se zpět k věcem jako "City Of Blinding Lights" a rozprostřeli se na větší paletě. Byli jsme příliš chtiví a zapálení, abychom udělali pouze kytarové album.

Spousta písní se vztahuje k naivitě, k zavržení znalostí. "Original Of The Species" začala jako píseň napsaná pro Edgeovu dceru Hollie, která je mou kmotřenkou. "K některým věcem se nemůžeš dostat tak lehce / Jako úsměv, pláč a radost / Někteří lidé mají dost drzé způsoby." Ale není to sentimentální, trochu jsem to zerotizoval. Koneckonců, pro hodně lidí, je to píseň pro zamilované.

Je to nejlepší kolekce písní, kterou jsme kdy dali dohromady - nejsou tam žádné slabé songy. Ale album celé není lepší než některé jeho části a to mě sere.

Walk On

1. září 2007 v 13:39 All That You Can't Leave Behind
V bookletu All that you can't leave behind najdete pod touto písní poznámku: Věnováno Aung San Suu Kyi. Tato žena je barmská disidentka, kterou vláda už po několik let drží ve vězení. Barmské problémy jsou kromě nesvobody spojené i s pěstováním drog a omamných látek. Dnes a denně z této země utíkají úprchlíci. Bono se spolu s Chrisem Martinem (Coldplay) připojil k lidem, kteří se zasazují o svobodu Barmy.



Elevation

1. září 2007 v 13:36 All That You Can't Leave Behind


High, higher than the sun
You shoot me from a gun
I need you to elevate me here,
At the corner of your lips
As the orbit of your hips
Eclipse, you elevate my soul

I've lost all self-control
Been living like a mole
Now going down, excavation
I and I in the sky
You make me feel like I can fly
So high, elevation

A star lit up like a cigar
Strung out like a guitar
Maybe you could educate my mind
Explain all these controls
I can't sing but I've got soul
The goal is elevation

A mole, living in a hole
Digging up my soul
Going down, excavation
I and I in the sky
You make me feel like I can fly
So high, elevation

Love, lift me out of these blues
Won't you tell me something true
I believe in you

A mole, living in a hole
Digging up my soul
Going down, excavation
I and I in the sky
You make me feel like I can fly
So high, elevation
Elevation...
Elevation...
Elevation...
Elevation...
Elevation...
Elevation...

Stuck In A Moment (You Can't Get Out Of)

1. září 2007 v 13:33 All That You Can't Leave Behind
Hádka mezi člověkem, co chce spáchat sebevraždu a jeho naštvaným kamarádem. Bono píseň věnoval svému příteli, Michaelu Hutchencovi, který zemřel zadušením v hotelovém pokoji v Sydney v roce 1997 (je to vlastně hádka mezi Bonem a Michaelem). Jeho smrt byla klasifikována jako sebevražda. Sám Bono říká: "Přátelství je víc než láska. Přesto jsem to nepoznal. Neviděl jsem do něj. Teď mám pocit viny a zlobím se. Nedokázal jsem mu pomoct."
Tato písnička má dvě verze klipu. Druhou verzi si můžete prohlédnout tady.

Beautiful Day

1. září 2007 v 13:28 All That You Can't Leave Behind
Píseň o člověku, který všechno ztratil a přesto nebyl nikdy šťastnější. Je to o nalezení opravdu důležitých věcí v životě.