"Když to není rozbité, nespravuj to."

Blériot, Louis

15. dubna 2009 v 13:16 |  Vědci, vynálezci a objevitelé
Blériot, Louis
Francouzský průkopník letectví. Narodil se 1. 7. 1872 v Cambrai, zemřel 1. 8. 1936 v Paříži.
Zámožný výrobce automobilových reflektorů se stal vášnivým obdivovatelem letectví. Vrhl se do nového, nevyzkoušeného a riskantního podniku; spolu s Gabrielem Voisinem založili továrnu na letadla. Vlivem nesporné autority bratří Wrightů se tehdy rozšířilo všeobecné mínění, že jednoplošníky nemohou mít pro malou plochu křídel dobré letové vlastnosti. Proto začali vyrábět nové, zpočátku ovšem značně nepodařené dvouplošníky. Blériot neměl zkušenosti, chyběla mu technická vynalézavost, a především obchodní schopnosti, jimiž bratři Wrightové, obchodující po celém světě, přímo oplývali.
Jmění tálo jako sníh na slunci. Do roku 1908 prodělal Blériot na stavbě letadel - bylo jich celkem deset typů - 780 000 franků a stál před finanční katastrofou. Jeho dvouplošníky měly ještě horší letové vlastnosti než od základu pochybená konstrukce bratří Wrightů typu "kachna" (s kormidly před pilotem a s tlačnými vrtulemi).
Záchranu přinesl zavrhovaný jednoplošník o rozpětí 7,6 metru a váze 340 kg, celkem jedenáctý v řadě, vyvíjený už od roku 1907 a roku 1908 zalétaný samotným Blériotem. Blériot se rozhodl přeletět s ním jako první aviatik kanál La Manche a získat poměrně značnou cenu časopisu Daily Mail (1000 liber šterlinků).
První však byl na startu jeho krajan Latham, rovněž s jednoplošníkem typu Antoinette. 19. 7. 1909 vzlétl, motor záhy vypověděl službu a Latham havaroval do moře, odkud byl naštěstí vyloven torpédovkou Harpon.
Blériot, ač poraněný při nedávné a tehdy zcela běžné havárii, vzlétl o šest dní později, 25. 7. Jeho motor Anzani o výkonu 18,5 kW poslouchal lépe než Lathamův, především díky dešti, který obstaral dodatečné chlazení. Malá dřevěná vrtule se nezastavila a Blériot šťastně přistál na druhé straně Kanálu. Byl zachráněn. Získaná cena pomohla splatit dluhy, úspěch letadla přivolal řadu objednávek. Jedno z Blériotových letadel (Blériot XI) putovalo i do Čech, do Pardubic, kde je koupil mladý inženýr Jan Kašpar, dělící se s Eugenem Čihákem o prvenství v české aviatice.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama