"Když to není rozbité, nespravuj to."

Božek, Josef

15. dubna 2009 v 13:17 |  Vědci, vynálezci a objevitelé
Božek, Josef
Český vynálezce. Narodil se 28. 2. 1782 v Bierech (Bírově) u Bielska-Bialé (v dnešním Polsku), zemřel 23. 2. 1835 v Praze.
Snad to byl rodný mlýn, který Božka okouzlil mechanikou převodových kol a předurčil jeho život. Studoval gymnázium v Těšíně a již tehdy sestrojil asi 40 důmyslných strojů, strojků a modelů (některé se zachovaly), dokazujících jeho vynalézavost, technické nadání a zručnost. Z Těšína přešel studovat mechaniku a matematiku do Brna a o rok později putoval do Prahy. Pěšky. Nebylo peněz. A tak se Božek vydal na cestu i s těžkým modelem postřihovacího stroje na zádech.
Božek musel žít - když zklamala naděje na stipendium pražské univerzity, přijal dobře placené a příjemné místo vychovatele dětí hraběte Clam-Martinice a současně studoval na univerzitě filozofii. Ne dlouho. Záhy opouští dobré místo i studium nemilované filozofie a uchází se roku 1805 o místo učitele nebo pomocníka u profesora Františka Josefa Gerstnera, ředitele Stavovského polytechnického ústavu, založeného v Praze počátkem století.
Gerstner byl náročným ředitelem; ač z ukázek poznal Božkův talent i zručnost, trval na tom, aby se vyučil hodinářem a osvojil si tak řemeslnou rutinu jemné mechaniky. Dobrozdání cechovního mistra bylo ostatně podmínkou přijetí. Třiadvacetiletý Božek začíná znovu - stává se nevítaným učněm pražského hodináře Heinricha, jemuž zemský výbor na Gerstnerovu a Martinicovu intervenci zaplatil 200 zlatých. Brzy překonal mistra. Poprvé užil v kyvadlových hodinách tzv. Grahamova háku a zhotovil i kapesní hodinky, jejichž pero se natahovalo pohybem ruky při chůzi - o téměř 180 let předběhl dnešní velkou módu...
Roku 1807 začal Božek stavět pod Nussbaumerovým vedením první model parního stroje. Běžel plných dvacet minut. Další a úspěšnější pak zkonstruoval soukromě v letech 1814-1815. Záhy po prvních pokusech s parním strojem pojal Božek revoluční myšlenku - pohánět jím vůz. 24. září 1815 předvedl svůj parovůz ve Stromovce početnému a nadšenému obecenstvu. Nebyl prvním v Evropě - předešel ho parní vůz Francouze Cugnota. Božkův povoz byl zato - soudě alespoň podle ohlasu a výsledku - dokonalejší, i když jeho koncepci neznáme.
Později chtěl Božek pohánět svým parostrojem loď - avšak produkci na rybníčku ve Stromovce pokazil liják, a ke všemu kdosi ukradl pokladnu se vstupným. Božek byl na mizině. Gerstner, od samého počátku k jeho "bouřliváckým" pokusům odmítavý, nepomohl.
Božek pracoval s Gerstnerem do konce života, zhotovil ještě mnoho hodin, vynalezl nové typy hydraulických lisů a dalších strojů. Sláva vynálezce parovozu a jeho prvního konstruktéra ve střední Evropě byla současníky brzy zapomenuta - zbyla pověst skvělého mechanika, schopného realizovat poznané principy. Teprve dnešek ocenil Josefa Božka po zásluze.

 

3 lidé ohodnotili tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama