"Když to není rozbité, nespravuj to."

Italská literatura 2. pol. 20. stol., Neorealismus

13. října 2009 v 19:13 | frida |  Sešit literatury
NEOREALISMUS
  • nejrozšířenější směr italské literatury po 2. světové válce
  • filmová tvorba: Federico Felinni
  • literární tvorba: Alberto Moravia
  • zajímá se o italskou společnost po 2. sv. válce, postavy z okraje společnosti
  • ukazuje všechny aspekty: "nic nevynechat"
  • chtěli zobrazit člověka zvenku i zevnitř

Italská literatura 2. poloviny 20. století
  • Alberto Moravia
    • nejznámější italský spisovatel
    • Horalka
      • neorealismus
      • Moraviovo nejznámější dílo
      • ukazuje, jak válka změnila obyčejné lidi (žádná lidská sounáležitost, citová prázdnota,...)
      • v závěru: naděje na polepšení lidí
      • psané ich-formou (vypráví Cesira, další postavou je její dcera Rosetta)
    • Římanka
      • neorealismus
      • hlavní postavou je prostitutka (zároveň vypravěčka svého životního příběhu)
    • Římské povídky
      • neorealistické
      • Paňáca
        • hospodský bavič Milone si uvědomí svou ubohost, trapnost a směšnost a spáchá sebevraždu
        • vyprávěno jeho společníkem
    • Konformista
      • konformista = chce se zařadit do normálu, nechce vyčnívat
      • Marcello Clerici (=konformista) se nechce za žádnou cenu odlišovat od druhých
      • psychologické odůvodnění příklonu lidí k fašismu
    • Nuda
      • existencialismus
      • hluboká analýza jednoho životního pocitu (vyhořelosti, prázdnoty, netečnosti => nudy)
      • hlavní hrdina se pro nic v životě neumí nadchnout - pak pozná dívku, na kterou žárlí => přeje si, aby zase dokázal být netečný

POSTMODERNISMUS
  • nejen literární pojem, týká se i architektury, sociologie, filozofie
  • vznik v 70. letech v architektuře
  • literární vymezení není jednoduché
  • do 2. pol. 20. století si lidstvo dělalo nějaké iluze a naděje (od 17. století - Descartes: racionalismus, 18. století - osvícenství, 19. století - socialismus) - pak se všechny tyto ideály ocitly v troskách
  • východiskem postmodernismu je poznání, že vše, v co lidstvo věřilo, selhalo => lidé si už ani netroufají hledat nové ideály
  • postmodernismus = označení bezperspektivnosti (=dekadence) světa
  • ideál dnešní doby: znuděný televizní divák
  • základní znaky postmoderní literární tvorby:
    • orientace na všechny typy čtenářů => víceúrovňovost (vrstevnatost) díla: každý by tam měl umět něco pro sebe najít (např. V. Nabokov - Lolita = první postmodernistická kniha; náročná psychologie i erotický příběh)
    • umožňuje více interpretací
    • nechce být výlučná; přebírá postupy triviální (brakové) literatury, kýčovitá tvorba
    • citátovost - cituje se od jinud
    • sériovost - dílo je připraveno pro tisk ve vysokých nákladech, v díle se využívá reklamy
  • příklady: V. Nabokov (Lolita), Umberto Eco (Jméno růže), M. Kundera (Nesmrtelnost), Jiří Kratochvil (Medvědí román)
  • Vladimír Nabokov
    • patří do Americké literatury (ruský emigrant; žil v USA a psal anglicky)
    • Lolita
      • obraz nezřízené vášně, které lidé nedokáží vzdorovat
      • Humbert = inteligentní, ví, že to co dělá není správné, ale nedokáže si pomoci
· Umberto Eco
o Jméno růže
§ román, zfilmovaný (film nedokázal postihnout všechny roviny románu)
§ mniši vyšetřují vraždy v klášteře => vzácná kniha napuštěná jedem (Aristotelova Kniha smíchu, kde obhajuje smích => knihovník nechce, aby ovlivnila ostatní mnichy, proto je raději zabije, než aby je nechal si ji přečíst)
§ strhující detektivka, erotická povídka, náboženské pasáže, politicky a filozoficky důležité otázky => vrstevnatost
§ klášterní knihovna uspořádána jako labyrint (symbol těžko poznatelného neuchopitelného světa)
§ latinské citáty
· Curzio Malaparte
o uznávaný italský spisovatel
o Kaput
  • inspirován 2. sv. válkou
  • drastické pasáže
  • Malaparte (před válkou novinář) - dopisovatel z německé fronty (Ukrajina, Polsko, Finsko)
  • zdařilé propojení reportáže (publicistického žánru) s uměleckým stylem => reportážní román
  • autentické postavy, nahlíží i do jejich soukromí (měl důvěru německých pohlavárů)
  • paralelní osudy zvířat spojené s událostmi na frontě (jednotlivé kapitoly se jmenují podle zvířat: "Psi", "Koně", "Krysy" apod.)
  • => líčí kruté osudy zvířat
  • vyhladovělí psi vycvičení jít hledat žrádlo pod tanky => na břiše mají výbušninu a vyhazují nepřátelské tanky do vzduchu
  • "hon na krysy" = střílení židovských dětí, které se podhrabávají z ghetta do Varšavy, aby sehnaly jídlo
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 coachbags coachbags | E-mail | Web | 18. ledna 2011 v 14:25 | Reagovat

Al árbol que mejor sombra les dé

Al que le van a dar le guardan

Nadie sabe para quién trabaja

El que canta en la ma??ana, llora en la tarde

Al caído caerle...

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama